fredag 15. juli 2011

Fotobok 2011

Jeg har fotoalbum fra jeg fikk mitt første kamera når jeg var 11 til jeg fikk mitt første digitale kamera høsten 2005. Eller kanskje helt inn i 2006. Men etter det er det altfor mange bilder til at jeg orker å velge ut bilder, redigere de litt, få de fremkalt, gjøre enda en utvelgelse når jeg skal lime inn i album (fordi det jo er altfor mange jeg har bestilt til at jeg gidder å lime inn alle), lime inn bilder og deretter ha albumet liggende framme utover spisebordet mitt i mange uker fordi jeg_skal_jo_sette_meg_ned_med_det_snart... Og deretter vente i et halvår, år, to år før jeg tar det  fram igjen og antall bilder bare har vokst til et enda større berg. 

Nei, med lillesøster som forbilde har jeg begynt å lage fotobøker. Jeg har litt erfaring... (lagde fra sommerferien i 2009 til Tyrkia), men ellers prøver jeg meg fram og har fått se litt i boka til Kristine fra 2009. Hun har startet fra det året tanteskatten min Alma ble født. Jeg har bestemt meg for å starte med 2011, og deretter jobbe meg bakover parallelt. Så det betyr at jeg holder på med 2011 og også har startet med 2010. Planen er å "lime inn" bilder fra 2011 etter at de har kommet seg inn på pc-en, og når jeg er i kapp med den så kan jeg jobbe med 2010. Foreløpig går det sånn passe, men det vanskeligste er egentlig å komme på det. For setter jeg meg ned 1/2 time så får jeg faktisk gjort litt. Og det er det som er det mest fantastiske!! Jeg trenger ikke finne fram alt dill dall og album og ark og lim osv. for å komme i gang. Har jeg pc-en så er jeg allerede der.

Sånn praktisk så kan jeg jo liste opp noen punkt: 
- Jeg bruker Cewe programmet til Elkjøp. (Samme som Japanfoto og kanskje andre også har...) (Sidespor: hvordan uttaler man Cewe? Seve, Suv, C-E-W-E, keve? Anybody?) Jeg er veldig fornøyd. Og det er søstra mi også (som er hovedsaken til at jeg startet der). 
- Målet mitt er å få med noen bilder fra hver måned i året... Jeg vil helst ikke ha veldig mange bilder fra hver "ting" jeg har tatt bilder på/av. Jeg vil velge ut noen bilder som sier noe om hva som skjedde. 
- Jeg lagrer fotoboken i Dropbox, sånn at jeg er sikker på å til enhver tid ha backup på boka. UTROLIG kjedelig hvis man skulle miste det man har laget!!

Dette ble et langt innlegg. Noen screenshot til slutt:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar