tirsdag 11. januar 2011

Ungdomsarbeid

Jeg har drevet med ungdomsarbeid siden jeg var ungdom selv. Og jeg elsker denne aldersgruppa! Elsker den inderligheten de gjør ting med, at ting enten er superbra eller helt forferdelig og den gleden jeg kan sitte igjen med av å få lov til å bety noe for de. Elsker at de slipper meg inn på livet sitt - enten det går veldig bra eller livet er en kamp. Og jeg elsker stoltheten jeg får når jeg ser ungdommer som jeg har fulgt og kjent i større eller mindre grad fra de var 13, 14 eller 15 år opptre som ledere overfor yngre ungdommer. Elsker at man ser at de vokser! Mange av de blir bedre ledere enn det jeg var og er, og det kan man bli utrolig stolt av!

Ungdomsarbeidet i Salem har eksistert i et tiår ca. og jeg har vært med som leder der i syv år. Men nå forandres det! Det var jo annerledes i høst enn det var da jeg startet for syv år siden, det er jo ikke sånn at vi har stått på stedet hvil hele tida. Men nå gjør vi det annerledes bevisst. Vi forandrer for at ungdommene skal få bestemme mer selv og forandrer for at vi skal nå flere. Det er spennende og samtidig litt skummelt. Forandring fører ofte til at det blir striere en stund, vi har allerede mistet noen, og kanskje vi mister flere før det snur, men forandring gir også ny giv og ny glød for det vi driver med. Forandring gjør at man når andre enn de man har nådd, men så må man håpe og be om at de som forsvinner fra oss ikke forsvinner fra Guds rike men finner et annet fellesskap.

Forandringen vi gjør er en liten nedjustering eller kanskje bare justering. Vi flytter fra lillesalen inn i 22B-lokalene og lager et litt mer lavterskeltilbud. Åpner tidlig på fredagsettermiddagen og serverer middag før det blir avslapping/pc/spill/Xbox/prating og et kort møte eller samling eller hva du vil kalle det sånn utpå kvelden. Deretter er det tid til mer spilling, Xbox og det det måtte være før vi stenger dørene. Som dere skjønner er det lite som er bestemt, men vi håper, tror og ber om at ungdommene vil komme og fylle tida og plassen.

Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Bilder fra den tradisjonelle pepperkakehusbyggekonkurransen før jul:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar